Terugblik op een fantastische vakantie

23 februari 2019 - Ivalo, Finland

Daar zit ik dan weer, op het vliegveld van Ivalo te wachten tot ik mag boarden. Wat heb ik toch een gave 4 dagen achter de rug. Ik zal in deze post even terug blikken per dag wat we allemaal hebben gedaan.

Dag 1 (woensdag 20/02/2019)

De eerste echte dag werden we om 8 uur wakker omdat het tijs was voor ontbijt. Omdat finland een tijdverschil heeft van een uur moest ik weer even wennen aan het feit dat ik 'een uurtje minder' heb kunnen slapen. De eerste nacht verliep ook niet heel soepel omdat ik nog heel erg aan de omgeving zelf moest wennen.

Het ontbijt buffet bestond uit brood met beleg en wat sapjes. Prima omtbij dus. Hier heb ik gelijk kennis gemaak met een Fins traditioneel drankje namelijk berry juice, ook wel Mehukatti genoemd.

Na het ontbijbwas het tijd om het dorpje een beetje te verkennen. Er liepen een aantal langlauf paden achter ons huisje dus zijn we oppad gegaan om wat meer te zien van de omgeving. We hadden namelijk tot een uurtje of 12 voor ons zelf om wat te doen voordat we de sneeuwscooter toch hadden. Ik weet nog wem goed dat ik erg blij werd van de omgeving van saariselkä.

Om 12 uur was het tijd voor de sneeuwscooter tocht. We kwamen een kwartiertje van te voren aan bij de verzamel plek. Tegen alle kou (want het was tenslotte -17) een mega groot blauw overal, een extra paar wollen sokken en dikke boots die onze voeten zouden moeten warm houden (dit was niet gelukt want ik voelde m'n tenen niet meer bij de pauze). Nadat we klaar waren met omkleden was het tijd voor instructie van de snowmobiles. Vanaf nu zou het dan toch echt beginnen. Tot m'n grote vreugde hoorde ik dat we STUURVERWAMING hadden dus ik werk helemaal gelukkig omdat in hoogstwaarschijnlijk geen koude handen zou hebben. Toen de instructie was geweest zijn we op pad gegaan door de mooie natuur. Ik begon met rijden en vond het in het begin door eng omdat de sneeuwscooter heel zwaar stuurde en het eigelijk niet goed lukt. Na een kwartier hadden we dan ook al bijna onze eerst vak... Oops hahah. Ik genoot echt van de Laplandse natuur en de adrenaline kick die de activiteit gaf.

Na een uurtje of 2 was het tijd voor een break. We kregen de typische berry juice maar dan opgewarmd en broodjes met worst. Omdat ik vegetarisch eet kreeg ik een soort op vuur gemaakte tosti. Alles wat we aan wamr eten aangeboden kregen werd bereid op een vuur. Dit was erg bijzonder om mee te maken. Na de lunch was het tijd om weer terug te gaan. De terug weg was een stuk spectaculairder. Hier gingen we namelijk boven op de berg door verse sneeuw rijden (we reden namelijk steeds op speciale paden voor sneeuwscooters). Dit was echt heel gaaf om te doen maar wem echt een uitdaging. Helaas ging dit niet helemaal volgens plan en zijn we met scooter en al de sneeuw in gevallen. Gelukkig was het een zachte landing want het was een meter sneeuw 😜. Tijdens het rijden hebben we bij diverse stops gewisseld van driver. Wanneer ik achterop zat vloog ik heen en weer omdat er in de weg af en toe grote hobbels zaten. Dit gaven komische momenten waarbij we allebei in de slappe lach vielen.

Na 4 uur op een sneeuwscooter gereden te hebben was het alweer helaas voorbij. En zijn we daarna gaan eten omdat er allebei erg veel trek hadden.

Dag 2 (donderdag 21/02/2019)

De 2e dag ging vroeg de wekker want het was tijd voor de husky tour, hier keek ik al maanden naar uit. Helaas toen we bij het kantoor van husky&co kwamen hoorde we dat er geen tour was en scheen er iets fout te zijn gegaan met informeren. Gelukkig konden we nog wel  de dag erna mee. Zo soepel als we waren hadden we besloten de skibus te pakken naar de skipistes en een dagje te gaan skiën. Dat was immers ons plan om vrijdag te doen. Het begon gelijk alweer goed. We pakte namelijk de bus de verkeerde kant op (wij hebben iets met het openbaar vervoer en de verkeerde kant oppakken want dit was niet de eerste keer) na een uurtje wat ook 10 minuten had kunnen zijn kwamen we aan bij de skipistes en gingen we onze skispullen en skipas regelen. Toen we er eenmaal klaar voor waren gingen we de psite op. Ik maakte me zorgen of ik nog kon skiën maar tuurlijk kon ik dit nog want skiën verkeer je niet. We begonnen met een leuke  blauwe piste en gingen zo alle blauwe pistes af die er waren, dachten we...... De 2e piste vonden we tijdens het afdalen erg stijl. Zo stijl dat ik natuurlijk weer vol op m'n smoel viel. Toen we beneden waren gekomen bleken we inplaats van de blauwe piste 3 die aan de andere kant van de lift zat een zwarte piste gepakt te hebben door de geweldige kaart leesskils van mike. Dankjewel hiervoor. Na de zwarte piste hadden we nog een piste gepakt en zijn we vervolgens wat gaan eten in het restaurant. Hier ging ik bij de ingang (omdat het opstapje glad was en ik dat niet doorhad) wederom weer op m'n smoel. Tijdens de lunch een heerlijke veghie hamburger gegeten. Na de lunch hebben we nog een aantal piste mee gepakt waaronder een rode piste met een paar haarspeldbochten en een soort skicross piste. Dit was erg leuk om te doen omdat het veel uitdagende bochten had en we veel snelheid maakte.

Na een aantal uur geskiet te hebben gingen we weer terug naar het huisje en maakte we ons klaar voor de northernlight hunt. Om 8 uur was het zover! We gingen noorderlicht hunten. We reden met een minivan naar een mega groot bevroren meer in het noorden van Lapland  waar we de eerste beetjes van het noorderlicht konden zien. Dit was al erg bijzonder alhoewel het heel slecht te zien was met het blote oog. Omdat het erg bewolkt werd op dit punt zijn we naar een uitzicht punt gegaan bij saariselka en zagen hier een spectaculair mooie groene waas door de atmosfeer zweven. Ik was erg blij dat ik het zo goed op camera heb kunnen vastleggen ookal heeft het even tijd gekost voordat ik de goeie settings van m'n camera doorhad. Tijdens de rit van het ijsmeer naar de uitkijk post hebben er wederom een mooi noorderlicht kunnen spotten wat ik helaas niet op camera heb kunnen krijgen. Na een fantastische dag gehad te hebben was ik uitgeteld en sliep ik al vrij snel toen we weer terug kwamen in het huisje.

Dag 3 (vrijdag 22 februari)

Eindelijk! Het was tijd voor de husky tour. Na een goed ontbijtje gingen we naar het husky office om daar opgepikt te worden door een busje die ons naar de huskyfarm bracht. Omdat het deze dacht - 26!!! Was met als gevoelstemperatuur - 30 was het noodzakelijk dat we een dik pak een kregen met goede dikke schoenen en mega grote wanten. Het was zelfs zo kou dat ik na 20 minuten in de kou al bevroren wimpers had. Dit heeft wel echt hele gave foto's opgeleverd. Nadat we alle warme kleding hadden aangetrokken was het tijd om naar de honden te lopen en uitleg over de slee te krijgen. We merkte al gelijk dat toen we bij de honden aankwamen de honden er erg veel zin in hadden om te gaan rennen. Ze waren namelijk heel erg aan het blaffen en druk heen en weer aan het springen. Het was nu tijd dat we onze slee met honden kregen aangewezen. Toen we bij onze slee aankwamen leek het net alsof alle hondjes er geen zin in hadden omdat ze er met z'n alle maar stil en ongeïnteresseerd bij lagen. Dit bleek minder waar tijdens de tocht zelf. We hadden echt toppertjes die onze slee trekte omdat we steeds bijna de slee voor ons inhaalde wat niet de bedoeling was. Het eerste deel van te toch was ik 'passagier' ik heb echt zitten genieten in de slee van het uitzicht en de rennende husky's natuurlijk Na 2 uur was het tijd voor een break. Dit was erg nodig want m'n voeten en handen waren ijskoud geworden en deden pijn door de kou. Gelukkig kwam er een aantal vuurtjes die ervoor zorgte dat we onze schoenen konden uit doen en onze voeten konden warmen. Ik was nog nooit zo blij met een kampvuur. We hoorde tijdens het opwarmen wat er op het menu stond voor de lunch. Dit was zalm soep, dit was echt ontzettend lekker en dat terwijl alles op een kampvuur was bereid in de kou (misschien maakt dit de soep juist extra lekker) ook was het net als bij de sneeuwscooter tocht weer tijd voor warme berry juice en een kopje thee. Nadat we weer opgewarmd waren en onze soep hadden gegeten was het tijd om weer verder te gaan. Maar dit keer met mij aan het stuur. Ik vond dit er leuk on te doen omdat je controle had over de slee en je de hondjes nu nog beter zag rennen. Als ik  op reis ben zijn er vele momenten waarbij in geniet maar deze tocht was toch wel iets wat ik nooit meer zal vergeten. Ik vond het erg jammer dat de tocht na 16 km er alweer op at. Natuurlijk heb ik de achterste twee husky's (deze waren het liefst en sociaalst) een uitgebreide knuffel beurt gekregen. Voor mij was dit weer een ultiem geluksmomentje. Ik vond het echt oprecht jammer dat de tocht zo snel voorbij was en denk ik nog steeds in het vliegtuig naar dit onwijs leuke moment. Omdat het alweer de ena laatste dag was moesten we inpakken en hebben we er Savonds een lekker filmavondje van gemaakt.

Dag 4 (vrijdag 23/02/2019)

Vandaag was alweer de laatste dag in Lapland. Gelukkig hebben we onszelf een rustige ochtend gegund doordat we konden uitslapen tot 9 uur en we pas om 12 uur hoefde uit te checken. We moesten deze dag nog 5 uur volmaken omdat de airport bus pas om 17 uur vertrok. We begonnen de ochtend na ontbijt met een wandelingetje door het dorp omdat we niet zo goed wisten wat we wilden doen. We hoorde toevallig van Nederlanders die met de sneeuwscooter tocht mee gingen dat er een grote sleebaan was dus zijn we na deze wandeling naar de onderkant van deze piste gelopen (het was in feite gewoon een blauwe piste waar je vanaf kon skiën) toen we bij het begin van de piste aankwamen hebben we de hoge klim maar gewaagd, namelijk 900 meter omhoog klimmen. Dit was al zeg ik het zelf best vermoeiend en raakte ik snel buiten adem omdat ik schijnbaar m'n conditie ben kwijt geraakt. Gelukkig was het vandaag een stuk warmer dan de andere dagen en kon ik m'n sjaal, muts en handschoenen tijdens de klim uitdoen. Toen we eindelijk de too hadden bereikt was het even op adem komen en hebben we ons gewaagd aan de geweldige afdaling. Wederom ben ik weer een aantal keer op m'n smoel gegaan maar het was het waard want deze afdaling met een slee was iets wat ik echt niet wilde missen. Na het sleeën hebben een soort bijelkaar geraapt zooitje als lunch gegeten. Hierna zijn we opnieuw gaan wandelen en zijn opzoek gegaan naar the northernlights village. Het duurde even want we liepen eerst de verkeerde kant op. We waren namelijk opzoek naar de ijsbar wat we duidelijk niet konden vinden. Na een tijdje gezicht te hebben kwamen we aan bij de ijsbar en hebben we hier een warme chocolademelk gedronken. De ijsbar was compleet van ijsgemaakt en de sterke drank flessen werden gekoeld in een pilaar van ijs. Omdat de tafels ook van ijs waren moesten we de bekers op een houten plateau zetten, anders zouden de tafels smelten ik had veel over de ijsbar gehoord en was er dus echt benieuwd naar. Ik vond dit wederom weer erg gaaf om te zien.

Al deze ervaringen hebben ervoor gezorgd dat ik echt een geweldige vakantie heb gehad. Dit zal met als m'n andere reizen, een reis zijn die ik nooit meer zal vergeten!