Dagje Stockholm

30 juli 2019 - Stockholm, Zweden

Dag 2 - 28 juli

Oké waar was ik gebleven.. Ohja bij het dorpje. We kwamen bij een heel leuk ouderwets dorpje aan met een soort openlucht museum van oude treinen. Daar hebben we een uurtje of wat rondgewandeld en hebben we een aantal boodschappen gehaald. Dit was dan ook de dag dat ik kennis maakte met het zogeheten 'polarbrood'. Dit is een rond broodje wat een beetje de vorm van een pita heeft maar is groter is. Het smaakt echter heel anders want er zit naar mijn idee heel veel suiker in waar door je het eigelijk al zonder beleg kan eten. Het eerste broodje was lekker, maar naarmate ik mee broodjes uit Zweden (want ja, ze bevatten allemaal een overdosis suiker) word ik er toch misselijk van en ben ik maar overgestapt op knäckebröd :-). Na het dorpje bezocht te hebben zijn we verder gereden naar de camping dichtbij Stockholm. Het was een redelijk grote camping waar veel mensen een of twee nachten verbleven. Zo stind er ook een soort camp opgesteld van 7 kleine, blauwe tentjes van de decathlon met 2 tafels en 15!! Camping stoeltjes. Ik was erg benieuwd wie we zouden aantreffen als zij terug kwamen van hun dagje uit. Uiteindelijk bleek het een groep Fransen jongeren te zijn (die op kamp zijn ofzo?), die vermoedelijk net als ons naar de noordkaap gingen.  Dit was te herleiden uit het feit dat de begeleider een winterjas met een muts op deed tijdens het maken van de groepsfoto tijdens warm weer. Het was op die dag zo'n 26 graden dus ik verklaarde haar voor gek dat ze die warme jas aan deed hahaha. Na een gezonde, lekkere maaltijd, waar we echt aan toe waren, gingen we even lekker buiten in het warme weer chillen.

Dag 3 - 29 juli

Vandaag gingen we naar Stockholm! Ik had er echt veel zin in want ik was er nog nooit geweest en was benieuwd hoe het eruit zag. We gingen met het openbaar vervoer naar Stockholm toe. Eerst namen we de bus naar het metrostation, en vanaf het metrostation namen de metro naar het centrum van Stockholm. Bij elkaar waren we bijna een uur kwijt aan reizen... We begonnen de dag in het oude centrum van Stockholm, waar we de oude en mooie straatjes van Stockholm bewandelde. Van te voren had ik al een beetje research gedaan en zag ik daf er een heel schattig pleintje was in stockholm die veel mensen oversloegen omdat het als het ware verstopt zat tussen een aantal gebouwen. Deze wilde ik dus graag bezoeken. Voordat we naar dit pleintje gingen, liepen we een schattige, typisch Zweedse  snoepwinkel binnen. Daar konden we de een stukje van zelfgemaakte fudge proeven en dit was echt heeel lekker! 😍 Al het snoep wat ze in die winkel verkochten maakte ze allemaal zelf in de werkplaats wat in de winkel zat. Je kon dus echt meekijken hoe het gemaakt werd. We besloten dan ook om een paar zakjes fudge mee te nemen. Hierna was het tijd om te eten. Dit wilde we graag doen op dat schattige pleintje waar ik het over had. We  liepen helaas een aantal keer verkeerd, maar na een half uur zoeken hadden we het pleintje gevonden. Er zat een klein restaurantje bij waarbij je eigenlijk alles zelf moest doen. Je moest zelf je eten bestellen en je vuile vaat wegzetten. Na gegeten te hebben liepen we naar het Vasa museet. Dit is een museum van een groot oud schip uit de 17e eeuw. Tijdens het wegvaren was dit schip gezonken en is dit 300 jaar later opgegraven en opnieuw gerestaureerd. De gene die me goed kennen weet vast wel dat ik geen museum persoon ben en dat ik hier dus echt geen geduld voor heb en dit altijd ongelofelijk saai vind. In dit geval vond ik dit museum super interessant omdat je echt een deel van de geschiedenis opnieuw beleefde.

Het was alweer een uurtje of half 6 voordat we het museum uitkwamen. We wilde nog niet naar de camping omdat we op de kaart van de stad gezien hadden dat er een ABBA museum was. Hier wilde Cathy, lily en ik graag heen dus hadden we arjan maar op geo zoektocht gezet. Het ABBA museum is echt een heel leuk interactief museum die ik iedereen kan aanraden! Je leer meer over de leden van de muziekgroep maar kan ook allerlei leuke dingen doen. Zo kan je bijvoorbeeld een nummer van ABBA opnieuw remixen waardoor je bijvoorbeeld de bas harder hoort en de drums zachter. Na het ABBA museum zijn we met de tram naar het Hardrock café gegaan. Hier heb in een heerlijke quinoa burger. Uiteraard heb ik hier ook een shirt gekocht ;-). Aangezien het al half tien was, hadden we geen zin nog een uur te reizen emt het openbaar vervoer en hadden we een Uber besteld 😏. We waren allemaal uitgeteld en gingen hierdoor gelijk naar bed.

Tot bij de volgende blog!

Liefs, Myrthe

1. Brenda:
    31 juli 2019
    Gezellig dagje Stockholm met als kers op de taart het ABBA museum: ook leuk voor Arjan, haha.